hemmamormor.blogg.se

Hej på dig. Eva heter jag. Jag bor i Aneby tillsammans med min make sedan 31 år. Tillsammans har vi två döttrar, Helena född 1981 och Madelene född 1983. 1986 lämnade vi vår tillvaro i Linköping efter att Göran, då 26 år gammal, köpt ett företag. Jag jobbar halvtid i företaget och resten av min tid ägnar jag åt att vara dagmormor åt mina fyra barnbarn. Två pojkar, Dante och Didrik, födda 2008 och 2010 och Stella och Olivia födda 2011 och 2012. Här kan du läsa om våra galna upptåg, min matlagning och andra stolligheter som vi hittar på. För sådana är vi, vi tar livet med en klackspark. Välkommen!

Publicerad 2014-08-27 07:55:36 i Allmänt,

Nu ska zumban dra igång den 8:e september, det ska bli jättekul att få dansa lite igen, det kommer bli lite nya låtar och lite nya rörelser kan jag tänka mig men det är ju alltid kul med lite nytt. Jag kommer säkert ha svårt att hänga med i början , men jag kommer göra så gott jag kan det är ju så kul med nya utmaningar och kul med lite nya låtar. Jag ser fram i mot det jättemycket vi ses den 8:e Madde .😄💃

Publicerad 2014-08-24 11:10:05 i Allmänt,

Igår var det namngivning för lilla Dahlia, Helena hade dukat så fint allt gick i rosa och svart med dukar och ljus m.m . De bjöd på exotiskplanka, potatissallad, bröd och osto kex, efter det blev det kaffe, kakor och tårta allt var så fint och gott, tack för en fin och trevlig namngivning. 😘❤️

Jag och Göran

Publicerad 2014-08-18 10:11:15 i Allmänt,

Vilken rolig helg vi har haft, i fredags åkte vi från Aneby vid elva tiden till Öland. Vi tänkte att vi skulle åka dit för att titta på det årliga kungsrallyt i Borgholm som var o lördags. Vi kom till Kapelluddens camping på fredagen och  ställde iordning bord, stolar och fixade lite annat , först hade vi tänkt att grilla lite som vi hade inhandla men vi hamnade på en mysig restaurang som heter Ebbas restaurang jättegod mat. Efter maten en liten promenad tillbaka till husbilen där blev det lite tärningsspel.

På lördagen gick vi upp skaplig tid för dusch , frukost och sen hinna till starten för kungsrallyt som var nere vid Strandhotell i hamnen tyvärr så såg jag inte kungen, men jag har ju min egen dieselkung Göran.

Här kommer några bilder på de bilar som var med på kungsrallyt, det var 220 som startade, i den här bilen körde Christer Sjögren med sin fru.

När vi hade tittat på alla bilarna så gick vi upp till stora torget där spelades det musik m.m det var vaktparad det var så kul och vi hade tur med vädret.

När vi tittat klart och jag hade fått shoppa lite gick vi till husbilen läste lite kvällstidning , och skrapade lite trisslotter tyvärr ingen storvinst, efter det bestämde vi oss för att gå till Harrys som låg vid campingen , där spelade vi en omgång bowling å vad det var länge sen jag spelade men så jättekul. Sen åt vi mat där också , hem till husbilen och spela lite tärning innan det var dags för att gå och lägga sig för natten. På vägen hem från Öland märkte vi att vi skulle hinna hem för att byta bil och hinna in till Jönköping för där var det HV71 dagen , Sean banan var där och uppträdde och en massa annat jippo, och det var match mellan HV71 och Linköping tyvärr förlorade HV71 med 3-1 men de kommer igen nästa gång, heja heja HV71 .

Jag Dante o Didrik

Publicerad 2014-08-12 14:01:36 i Allmänt,

Igår var jag barnvakt åt Dante o Didrik , Helena, Chrille o Dahlia skulle åka och shoppa i Ullared. Vi hade jättekul hela dagen vi var och lekte i lekparken både på förmiddagen och eftermiddagen, vi åt glass och sen fick de bada i vårat badkar de badade ungefär en och en halvtimme , sen var det dags att äta middag och sen titta på lite barnprogram. Efter lite barnpogram så åkte vi hem till Helena o Chrille och skulle lägga pojkarna, Didrik ville lägga sig men Dante ville stanna uppe till Helena , Chrille o Dahlia kom hem. De var väl hemma ca tio så det var lite jobbigt i slutet för Dante att hålla sig vaken innan de äntligen kom hem. Mommo hade så kul igår, mina hjärtegryn.😘❤️

Publicerad 2014-08-09 09:51:19 i Allmänt,

Igår var jag och shoppade lite på A6 i Jönköping , jag köpte en klänning som jag ska ha på Dahlias namngivning den 23/8 , jag hittade också tre par skor men jag vet inte riktigt vilka jag ska ha till klänningen, jag ska kolla sen vilka som passar bäst. Här kommer en bild på skorna som jag köpte.

Jag är riktigt nöjd med mitt köp av både skor och klänning, när Göran sen kom in för att hämta mig så passade vi på att storhandla mat, sen åkte vi hem och grillade lite det blev oxfilé med potatisgratäng och grillade tomater mums mums.

Jag o Göran

Publicerad 2014-08-05 11:05:29 i Allmänt,

Nu ska jag berätta lite om vår camping semester, vi åkte från Aneby onsdagen den nionde juli och vårt mål var ju att åka till Norge. Efter att vi packat in det sista i husbilen så for vi och vårt första stopp blev i Falköping för mat och vidare till Åmål för övernattning på en ställplats, det blev ca 30 mil så det var ganska skönt att få sträcka på benen, vi strosade lite på ställplatsen och sen satte vi oss för att läsa lite kvällstidningar och jag kom på ett bra namn som vi har döpt vår husbil till så nu kan jag presentera Rakel för er.

Torsdag vakna äta frukost, och sen åkte vi vidare Göran och jag ska ju först till gatubil i Rudskogen, vi kom dit men vi hamnade nog lite granna på fel camping det var lite mycket festande ungdomar just där , vi fixade bara lite lunch sen hittade vi en camping 2,5 mil där ifrån som heter Ramstad camping , där vi övernattade istället och fick sova gott.  På gatu bil i Rudskogen var vi till söndag, Göran fick träffa många som kände honom och han fick meka lite också , han tycker ju det är så kul  och han vill se att hans pumpar som han har byggt ihop funkar bra, därifrån har jag tyvärr inga bilder . Men ni får här några andra fin bilder från  vår resa.

På söndagen tog vi färjan mellan Moss o Horten, och sen åker vi vidare till Larvik där vi tar in kopplar loss cyklarna för en liten upptäcktsfärd. Vi åkte till Stavern, där vi tog in på en camping i två dagar.

På tisdagen lämnade vi Stavern och for vidare till en by som heter Kragerö, där vi skulle besöka en kompis till Göran som ville att vi skulle stanna hos honom och grilla lite, vi blev kvar där hos honom och hade det trevligt. Det blev en övernattning där på hans parkering utanför huset , lite frukost och sen fick vi låna hans dusch, sen tackade vi för oss och trevligt sällskap och drog vidare.

Målet var Kristiansand men det var en storstad, så vi skippade det, vi åkte till Mandal istället det är Norges sydligaste by, där tog vi in på campingen. Vi grillade lite och spelade lite tärning, lite trötta så det blev en tidig kväll.
Efrer god natts sömn, frukost sen tog vi cyklarna till Mandals centrum där vi strosade, jag shoppade lite och en god lunch. Nu är vi tillbaka på campingen för att tvätta lite . Imorgon ska vi åka vidare till Stavanger, där har de något som som kallas Preistolen det är ett jättehögt  berg, men vi vågade inte gå upp dit , dels var det för varmt och det skulle ta ca 3timmar att gå både upp dit och ner. Jag visar här en bild från en broschyr hur det ser ut på berget .

Nu är det fredag och vi har hamnat hos ytterligare en kompis till Göran , han bjöd in oss på lite grillat mycket trevligt där också, det blev en övernattning där också.
Lördag vi drar vidare och hamnar på en camping o Rysstad , men innan vi hamnade där fick vi åka riktiga serpentin vägar och brant var det också.

Söndag nu åker vi mot Vrådal där vi ska stanna två nätter, en mycket vacker camping och plats , här blev det lite bad  och imorgon ska vi in och titta lite i samhället. Det var inte så mycket att se det känns som att det är ett vinter ställe, inte ens turistinformationen var öppen, men säkert många fina skidbackar i  närheten att åka i på vintern.

Nu känner vi oss färdiga för att åka hem mot Sverige, vi tar färjan Sandefjord-Strömstad, vi hoppas att det finns plats åt oss på Strömstads camping, men när vi kom dit var det fullt. Vad gör vi nu då? Göran kommer med ett förslag vi åker till Göteborg, vi åker till en tredje kompis till Göran och kollar om de är hemma och bjuder oss på en fika, ja de var hemma och tyckte det var kul och träffa oss, de ville även att vi skulle stanna hos dem, så vi bodde hos dem två nätter på deras parkeringsplats, vi hade jättetrevlig vi åkte till Liseberg tillsammans och där åt vi middag, spelade lite på chokladhjul m.m. Imorgon vill de att vi ska följa med dem ut med deras båt det blir ju jättetrevligt, här kommer några bilder från båtturen.

Publicerad 2014-08-02 15:07:06 i Allmänt,

Idag var det barnens dag i Aneby, vi cyklade upp med Madde,Stella och Olivia till folkes park , Stella o Olivia ville hoppa i hoppborgen, rida lite på hästarna Stella red på den stora svarta och Olivia på den lilla vita, hon var lite skeptisk i början men sen gick det bra. De fick fiska i fiskdammen också Sella fick en sjöhäst och Olivia fick en sköldpadda i plast, som avslutning så åt vi var sin våffla med jordgubbssylt och grädde mums mums.