hemmamormor.blogg.se

Hej på dig. Eva heter jag. Jag bor i Aneby tillsammans med min make sedan 31 år. Tillsammans har vi två döttrar, Helena född 1981 och Madelene född 1983. 1986 lämnade vi vår tillvaro i Linköping efter att Göran, då 26 år gammal, köpt ett företag. Jag jobbar halvtid i företaget och resten av min tid ägnar jag åt att vara dagmormor åt mina fyra barnbarn. Två pojkar, Dante och Didrik, födda 2008 och 2010 och Stella och Olivia födda 2011 och 2012. Här kan du läsa om våra galna upptåg, min matlagning och andra stolligheter som vi hittar på. För sådana är vi, vi tar livet med en klackspark. Välkommen!

Publicerad 2014-06-30 20:26:26 i Allmänt,

Här kommer några bilder från vår picknick och lekstund i lekparken som jag höll på att glömma.

Jag fick bilderna från Maddes blogg , tack Madde.😘

Publicerad 2014-06-30 20:16:05 i Allmänt,

Idag på förmiddagen kom Madde,Stella och Olivia en sväng  till mig och Stella hade plockat blommor till mig och jag fick de gula, den vita och den lila ville hon ta med sig hem igen. När de hade varit här en stund och lekt av sig , var det dags för dem och gå hem och fixa lunch och Olivia att få sova middag. Jag fixade lunch till Göran o mig idag blev det sötpotatis och färskpotatis i ugnen och fyllda kycklingfiléer med ost,skinka,dijonsenap, basilika, salt och peppar sen klär man om kycklingfilén med bacon. Jag gick och köpte en kvällstidning efter en stund ringer Madde och frågar om vi ska ut och gå en liten promenad,  jag sa ja jag kommer bort till dig, men innan jag gick bort till Madde så packade jag med mig lite fika , sen gick vi bort till lekparken en lite bit bort  från oss och fikade på picknickfilten, med Festis, kaffe, kex m.m, sen både gungade vi och lekt vi en stund sen var det dags att gå hem och fixa middag . Tack för idag Madde,Stella och Olivia.😘

Publicerad 2014-06-29 15:38:22 i Allmänt,

Nu har vi kommit hem från vår premiärcamping i Målilla, det har både regnat och varit uppehåll. Det har även varit avkopplande och mysigt att campa, nästa gång vi ska ut med husbilen blir det att åka till Norge det blir spännande. Här kommer några bilder från vår helg i Målilla.

Publicerad 2014-06-28 14:08:03 i Allmänt,

Här är vi och campar i Mållila och tittar på traktorpulling, igår var det traktorparad med både gamla,nya traktorer och trädgårdstraktorer, efter det var det prostock  och det rök jättemycket,men det har jag ingen bra bild på men det kommer senare jag visar några bilder från parade i allafall. Det är ganska kallt det och det har regnat en del  men som tur är så är det varmt i husbilen, det är jättemysigt och avkopplande och campa igen. 😃☔️🚐

Publicerad 2014-06-25 07:51:31 i Allmänt,

Igår blev det som så att vi köpte en husbil, som vi tidigare hade tittat på och hittat på nätet,det är en Mercerders visserligen är den 16 år gammal men mycket fräcsch det var ett äldre par som har ägt den sen den var ny, de hade bytt tyg på soffdynorna förra året och har de fixat och bytt ut en del andra saker också som batterier osv. Så nu blir det att åka på lite campingsemester ett tag framöver och se sig om , det ska bli jättekul och mysigt. Vad jag vet har vi en resa till Norge som kommer bli premiär resan för vår husbil, sen får vi väl se var vi hamnar med vår husbil fram över. Här kommer några bilder på husbilen.

Jag och Göran

Publicerad 2014-06-24 08:34:02 i Allmänt,

Idag för 37år sen på midsommarafton förlovade vi oss, vi var ute vid svärmors o svärfars sommarstuga. Göran o jag och två av våra kompisar Stefan o Anki ville följa med, för att alla skulle få plats att sova senare så bestämde vi oss för att sova i tält på gräsmattan utanför huset. Som tradition så plockade vi blommor efter lunschen till de som skulle vara till midsommarstången, och några som jag och Anki gjorde var sin krans av till att ha i håret. Alla på sommarstuge området hjälptes åt med att klä midsommarstången, när det var klart så gick vi hem till stugan för att packa med oss det som man ville ha att äta nere vid midsommarstången, när vi alla grannar samlats nere vid festplatsen så reser vi upp midsommarstången tillsammans. Erter det så är det dans runt stången med de vanliga danserna som små grodorna osv, sen äter vi lite av maten vi har haft med oss, lite lottförsälning som de på området ordnat och alla har samlat och bidragit med diverse priser till det, vi har trevligt där nere vid festplatsen  en stund sen går vi hem till var o en, och när vi kommit hem till svärmors o svärfars stuga var det alltid tradition att vi skulle dricka sangria och äta lite snacks, vi minglade och hade trevligt en stund efter det var det dags för en tipspromenad ner till sjön , och när vi kommit ner till sjön allihopa grannar så var det korvgrillning och se vem som fått flest rätt på tipspromenaden, och så minglade vi och hade trevligt med alla grannar där nere vid sjön innan det var dags för att bryta upp för att gå och lägga sig . Jag glömde att berätta att Göran och jag gick lite tidigare en de andra när vi skulle gå hem till svärmors o svärfars stuga för att dricka sangrian, vi sa att vi skulle spela lite kort med våra kompisar som vi hade med oss , men det var då vi förlovade oss och när de andra senare kom hem så skulle Göran hälla upp lite sangria till sig och då stod svärmor intill Göran och då fick se hans ring på fingret, som då utbrister ungarna har förlovat sig alla kramas , gratulerar och skålar  för oss .😍❤️

Publicerad 2014-06-23 08:07:08 i Allmänt,

Nu är vi hemma i sänghalmen igen, resan hem igår gick jättebra vi var hemma vid halv åtta, då hade vi packat in grejorna från bilen Göran satte sig en stund  i soffan och läste en tidning, innan han och Madde skulle åka och hämta Helena, Chrille och barnen i Nässjö för de hade åkt tåget. Jag höll på med att packa upp in all mat från kylväskan in i kylen,packa upp från resväskan och allt annat, sen en dusch, myskläder och en tidning i soffan för mig för lite nervarvning innan man skulle gå och lägga sig. Precis när jag satt mig i soffan kom Göran hem också efter att han skjutsats hem Helena Chrille och barnen, då tog han en dusch, sen var det nästan läggdags. Här kommer några fin bilder på hur himlen såg ut när vi åkte hem igår , det var ömsom regn och ömsom sol. Idag ska jag hålla på med att tvätta upp vår smutstvätt från resan m.m håll till godo med de fina himmelbilderna så länge .

Midsommarafton

Publicerad 2014-06-20 22:38:50 i Allmänt,

Lite sovmorgon till 7.30 för Göran o jag idag, men Markus fick gå upp till Olivia i natt vi glömde ha en lampa tänd och hon är ju lite mörkrädd, men hon fick komma in och sova resten av natten i sängen hos Madde o Markus då gick det bättre. När vi vaknat allihopa så åt vi frukost och alla var mätta, så plockade vi undan och diskade, packade vår badväska som vi skulle ha med till badlandet, sen gick vi iväg och idag började vi med att gå till leklandet som hade massor med klätterställningar rutschkanor m.m. Efter det åt vi lunch och det var jättemycket mat jag orkade nästan bara hälften, jag åt kyckling med nachos. Sen badade vi för fullt i ungefär två timmar, alla har så kul och idag så testade jag två av de 7 som finns i vattenlandet,när vi var färdig duschade och skulle gå till bilen och åka hem så fick jag värsta fågelskiten rätt i huvudet. Madde fick ta några tvättlappar och torka bort det värsta, sen fick ja gå in och tvätta håret så fort jag kom hem till stugan. Vi var hemma i stugan och tog det lite lugnt och packade upp badkläderna, sen blev det dags att byta om för att gå och äta middag på resaurangen Bones som vi bokat bord på,jag åt oxfilé, beanessås och bakad potatis det var jättegott,Helena ville ha bakad potatis och sallad ni ska få se bilde på hennes tallrik , förresten jag höll på att glömma Dante klättrade på klättervägg idag också och han var jätteduktig 4 gånger sen orkade han inte mer. Jag har haft det jättekul och det har varit jättetrevlig tack alla familjerna för idag.

Publicerad 2014-06-19 22:22:57 i Allmänt,

Vi steg upp klockan sex i morse och packade in det sista , och det som skulle packas i kylväskan. Göran for upp till Helena o Chrille och hämtade deras kylväska också vi skulle ha med den i våran bil ,för Helens, Chrille och barnen ska åka tåget till Danmark. Madde o Markus och flickorna, Göran o jag åkte bil, resan gick bra för alla och vi kom fram nästan samtidigt, vi packade in våra grejor i huset , käkade några mackor m.m sen packade vi våra badkläder för att gå och bada, vi badade väl ungefär ett par timmar sen var det dags för dusch och gå hem till huset för att grilla, bädda våra sängar och packa upp lite kläder. Maten smakade så gott efter efter badet Madde o Markus bjöd på maten som bestod av gillat kött, pommes, sallad sås och grillade champinjoner. Tack Madde o Markus för god mat. Stella och Olivia orkade inte äta mat de fick var sin panna välling och ville gå och lägga sig för natten. Dante hittade några kompisar här i närheten som han ville sparka lite boll med efter maten och Didrik somnade i soffan, Helena var tvungen att gå hem och amma o lägga Dahlia. Vi plockad bort resterna efter maten och satte i gång diskmaskinen, och sen ville några kolla på fotboll på tv, Madde o jag ville blogga lite, här kommer det några bilder.

Publicerad 2014-06-19 01:02:47 i Allmänt,

Förra veckan hade jag svårt att sova på grund av att det var fullmåne, hur som helst så igår var jag på Tupperwere party hos Madde, Agneta som har demo hon gjorde en god färskost som innehåller filadelfiaost, créme fraiche, röd lök, dill och citronpeppar, och till det hade hon salta kex som hon bjöd på det var jättegott. Madde hade bakat en kladdkaka som hon bjöd på till fikat den var också jättegod tack för en trevlig kväll Madde, när jag kommit hem från Madde satt Göran o jag och pratade igenom dagen lite sen var det dags att gå och sova, för imorgon ska vi åka till Lalandia och ha det trevligt några dagar med familjen Målqvist och familjen Idh . Men jag tror att jag har lite resfeber för nu sitter jag här mitt i natten och bloggar för att det är svårt att sova, men nu ska jag göra ett fösök att vända på kudden och försöka sova en lite stund tills klockan ringer. 😴

Publicerad 2014-06-17 14:41:50 i Allmänt,

Tjolahopp vad det är mycket att tänka på, vad man ska ha packa med sig när man ska vara borta några dagar och bo i stuga. Men vad det ska bli skoj att få komma i väg och få bada med alla barnbarn och föräldrar på ett stort badland som heter Lalandia. Det blir som lite semester,  just att få komma iväg och se något annat några dagar och att få umgås och ha det trevligt tillsammans . Igår höll jag på hela dagen med både packning och handlade det som ska tas med i matväg m.m, men nu tror jag att jag är så gått som färdig med det mesta.😄☀️🏊

Jag och Göran

Publicerad 2014-06-15 22:24:14 i Allmänt,

Igår var vi på Mantorp park gatebils driftning för Göran har fixat pump till Black Smoke racing, men de hade redan fått problem i fredags motorn hade havererat så de fick hålla på hela natten med att byta motor. När vi kom för att kolla hur det hade gått för dem så  höll de på att plocka ihop allting för fullt men då hade de knäckt pumpen så det läckte olja. Hur gör vi nu då Göran var beredd på att åka hem till Aneby För att hämta en annan pump ,men då gjorde de som så att de hade tre pumpar som de lånade grejer som behövdes för att bygga ihop till en pump och de funkade jättebra, så han kunde köra igen sen ville

de att vi skulle stanna kvar och äta grillspett med dem det var mycket trevligt, och jag fick en t-shits av dem det blev verkligen en heldag kom inte hem förräns klockan var tolv. Sov ut ordentligt imorse och sen blev det en snabb sväng till Mantorp idag igen och kollade så att allt funkade bra och det gjorde det . Här kommer några bilder från våra dagar på Mantorp park .

Stella , Olivia o jag

Publicerad 2014-06-13 16:06:33 i Allmänt,

Är lite barnvakt åt Stella o Olivia idag, och vi böjade med att leka lite här hemma hos mig vi lekte lite tittut bakom gardinerna på altanen, sen lekte Stella och Olivia med lite låtsas mat , vi lyssnade på en musikskiva som
Stella dansade till efter det gick vi till kiosken för att äta lite glass. När glassen var uppäten så stannade vi för att leka lite i lekparken, och efter en liten stund så kom Helena, Didrik och Dahlia dit också Dante var hos en kompis och lekte där. Vi var i lekparken tills det var dags för att gå hem och fixa lite lunch och Olivia skulle sov en liten stund efter lunchen. Oj jag glömde ju skriva att Stella tycker ju så mycket om att plocka blommor, så det gjorde hon på vägen till kiosken och hon plockade både gula, blås och lila.

Publicerad 2014-06-10 19:13:00 i Allmänt,

Idag på förmiddagen ringde Stella och frågade om hon fick komma till mig medan Madde och Olivia skulle åka till Tranås och veckohandla, det fick hon självklart göra. När hon kommit ville hon leka lite, sen gick vi ut och plockade lite blommor , vi gick hem satte blommorna i vatten och lagade lunch som vi åt  men man är inte så sugen på att äta så mycket nu när det är så varmt, efter lunchen gick vi och köpte glass det var mumsigt. När vi ätit upp glassen gick vi hem till Madde och Olivia, Stella ville låna med sig en film av mig som handlar  om prinsessor hon älskar ju prinsessor, så när vi kom hem till Madde fick hon titta på den och Olivia sov , Stella var ganska trött hon också av den här värmen det var inte långt i från att hon nästan låg och somnade när hon tittade på filmen. Jag blev kvar där en stund jag också , jag fick väcka Olivia hon hade nästan sovit i 3 timmar Madde sa att hon hade varit lite grinig vid lunchen och inte velat äta så hon hade fått lite välling istället. Hur som helst så blev jag bjuden på middag där innan jag gick hem tack då mycket för god mat, jag gick hem och hängde lite tvätt och satte igång en ny maskin tvätt sen blev det lite ogräs rensning i grusgången så långt  jag orkade, så nu får det vara tills imorgon , men nu får det bli en dusch och sen ta det lite lugnt och sitta i soffan och läsa en tidning eller kolla lite på tv.

Publicerad 2014-06-09 18:57:40 i Allmänt,

Lite mör i kroppen idag efter att ha städat huset och efter lunchen begav jag mig upp till jobbet, där jag först överraskade Göran med att bjuda honom på glass, efter det fortsatte han med sitt jobb och jag började att ränsa ogräs, sopa och snygga till det utanför entrén på jobbet , så nu efter 4 timmars ränsning och sopning känner man sig lite trött i kroppen så nu ska jag bara äta lite och ta det lugnt.

Publicerad 2014-06-08 18:51:47 i Allmänt,

Idag har vi varit och firat Didrik på 4-årsdagen, det blev kaffe,saft,jordgubbstårta,hallontårta och rabarbermuffins mums mums. Tack för gott fika och trevligt sällskap.

Jag på Göran

Publicerad 2014-06-06 13:24:40 i Allmänt,

Här kommer det några bilder på de fina blommorna som jag fick av Göran igår på vår bröllopsdag , han hade även köpt en flaska champagne också, jag hade köpt lite potatissallad, mimosasallad och lite rostbiff, skinka och skivad kalkon och lite bröd till det som vi mumsade på, en jättemysig sen eftermiddag och kväll hade vi.

Publicerad 2014-06-05 07:53:42 i Allmänt,

Idag firar vi 32-årig bröllopsdag och jag älskar dig Göran lika mycket som då, och jag tycker att vi fortsätter så några år till. Vi ska äta lunch på J3 sen får vi se hur vi fortsätter att fira dagen, jag berättar mer senare.

Publicerad 2014-06-04 16:44:21 i Allmänt,

Har haft besök av Helena,Dante,Didrik och Dahlia idag , det är alltid så mysigt när man får träffa sina barnbarn. Jag hade köpt var sin tidning åt pojkarna som de blev glada för tror jag, det var en liten legogubbe som present ihop med tidningen, som vi byggde ihop och i tidningen fans det en mask som vi klippte ut och satte band i så satte de dem framför ansiktet och lekte vidare. Och jag fick mysa lite med Dahlia hon är ju så jättesöt, hon är 7 veckor och 3 dagar i dag lilla hjärtegrynet. Och på söndag är det ju Didriks 4-årsdag då blir det kalas med kaffe,saft kakor o tårta, då kommer också Chrilles föräldrar Peter o Lena och Chrilles syster Ica sambon Jonas och deras son Jakop och sen kommer ju Madde ,Markus, Stella o Olivia också det kommer bli så trevligt.

Publicerad 2014-06-03 20:26:11 i Allmänt,

Eftermiddag blev som så att jag följde med Madde,Stella och Olivia på lite sommarfest på deras förskola. Vi åkte upp och fikade på Stellas avdelning vi fyratiden där bjöds det på hallonpaj med vaniljsås och kaffe eller saft mycket gott, på Olivias avdelning var det bestämt att vi skulle ha varit ute men det regnade så mycket att vi fick ha det inne istället , men vi åkte och köpte lite bullar,drickyoghurt och kex för vi skulle ha med eget fika där och på Olivas avdelning började det inte förräns klockan sex . Så i eftermiddag har det varit riktigt festligt med mycket gofika, tack Madde för en trevlig eftermiddag.

Publicerad 2014-06-03 13:01:24 i Allmänt,

Idag har jag ägnat mig åt att vika lite tvätt, och sen har jag slagit in några paket som Didrik ska få på söndag på sin 4-årsdag, fixat lunch och idag blev det bandpasta med älgfärsbiffar mums mums. Just nu är det uppehåll efter regnet från förmiddagen så nu får det bli en liten promenad. Sen får vi se vad som händer i eftermiddag kanske något spännande eller också blir det bara en lugn eftermiddag.😊

Göran o jag

Publicerad 2014-06-01 16:05:04 i Allmänt,

Idag på förmiddagen åkte till Gränna, när vi var framme var det lagom att äta lunch på fiskrestaurangen, Göran åt gravad lax med dillstuvad potatis, och jag tog stekt lax med färskpotatis. Efter lunchen gick vi längs med piren, när vi kom tillbaka så köpte vi var sin glass mums mums. Innan vi åkte hem så stannade vi på moped och motorcykelutställning i Björkenäs,Gränna, det tyckte Göran var jättekul han tänkte nog tillbaka på när han var själv i moppeåldern , jag tyckte det var kul också o se alla gamla moppar,motorcyklar o cyklar. Vi har haft en jättetrevlig eftermiddag Göran o jag❤️