hemmamormor.blogg.se

Hej på dig. Eva heter jag. Jag bor i Aneby tillsammans med min make sedan 31 år. Tillsammans har vi två döttrar, Helena född 1981 och Madelene född 1983. 1986 lämnade vi vår tillvaro i Linköping efter att Göran, då 26 år gammal, köpt ett företag. Jag jobbar halvtid i företaget och resten av min tid ägnar jag åt att vara dagmormor åt mina fyra barnbarn. Två pojkar, Dante och Didrik, födda 2008 och 2010 och Stella och Olivia födda 2011 och 2012. Här kan du läsa om våra galna upptåg, min matlagning och andra stolligheter som vi hittar på. För sådana är vi, vi tar livet med en klackspark. Välkommen!

Jag och Göran

Publicerad 2015-07-28 15:02:25 i Allmänt,

Nu har vi kommit hem från vår äventyrs resa, och varit hemma några dagar , det är fortfarand
e mycket intryck och fantastiska vyer som vi upplevt, som vi måste prata om och sortera ut i minnet . Men här kommer ytterligare några fina bilder från vår resa.

Oj nu glömde jag visst göra ett mellan rum mellan de första bilderna, men jag ska bättra mig .

Publicerad 2015-07-20 17:53:13 i Allmänt,

Har inte kunnat blogga på ett tag, men här kommer det några bilder från vår fortsatt äventyrsresa . Håll till godo, på den första bilden sitter lilla Göran och funderar på nästa huss , han tänker hitta på vad kan det bli tro.

Publicerad 2015-07-13 21:54:18 i Allmänt,

Efter frukost och dusch i Strömsund så började vi vår resa på vildmarksvägen, oj vad spännande det skulle bli vi stannade på en jättefin och mäktig plats som heter Hällingsåfallet, här kommer några bilder därifrån.

Sen åkte vi vidare ingen kul väg den var väldigt hoppig och gropig så till och med vårat duschdraperi i duschen l husbilen hoppade loss, men det är väl sånt som kan hända,hur som helst så när vi var på väg till Stora Blåsjön så mötte vi de här kompisarna.

Sen åkte vi vidare mot Saxfjäll och Marsfjäll där vi övernattade , och där käkade vi var sin pizza, oj vad gott det var med en pizza  Göran tog en med älgkött på och jag tog en med lufttorkad skinka och mozzsrellaost på. Här sitter Göran och njuter lite av solen efter att vi hade ätit och är jättemätta.

Och sen ville han spexa lite med sparken som fanns där.

Efter Frukost i Saxnäs så drog vi vidare mot Umeå  och tog in på Nydala camping hittade vår plats där vi skulle tillbringa vår natt, kopplade loss våra cyklar och for in till Ersboda där min bror Lasse och hans fru Britt bor, som vi bestämt att vi skulle hälsa på, först fick vi fika när vi kom och senare middag, jättegod fläkkotlett i ugn, färskpotatis och grönsaker, oj vad trevligt det var och vad mycket vi hade och prata om . Marie o Johan och deras barn Agnes o Sigrid , och Sofie och hennes barn Hampus o Wiliam var också där, kul att få träffa dem också.

Publicerad 2015-07-11 10:51:56 i Allmänt,

När vi kom fram till Görans morbror Torsten och hans fru Gunnel, i onsdags fick vi fika och lite senare älgskavsgryta och potatis, aioli och rårivna morötter mums mums. Vi blev så hjärtligt mottagna. På torsdagen åkte vi upp till Brännvallen där Görans mamma hade vuxit upp tyvärr kunde vi inte gå in i huset för vi hade ingen nyckel. Här är några bilder på huset där Görans mamma Ingrid då växte upp och Görans morbror Torsten med fru.

Efter lite sigtsingen så fick vi våfflor med hjortronsylt och grädde när vi kom hem mums mums. Igår innan vi fortsatte vår resa uppåt landet så träffade vi Görans moster Svea, där fick vi kallskuret med potstissallad, bröd och grönsallad. Efter det blev det kaffe o kaka. Sen åkte vi med Svea och besökte kyrkogården , där då Görans mormor är begravd i Hede. Vi träffade även Görans morbror Alf-Erik lite snabbt för vi skulle dra vidare till Strömsund där vi tillbringat vår natt, lite regnigt när vi kom men sen klarnade det upp så vi tog en liten promenad runt campingen den ligger fint. Här är kommer några bilder från Stömsunds camping. Ha en fortsatt bra dag. Först kommer en bild på Görans mormors grav i Hede.

Publicerad 2015-07-08 21:59:53 i Allmänt,

Innan vi kom till Sveg så stannade vi och tog en kopp kaffe och en god macka med älgfärsbiff med stekt ägg och lite purjolök och tomat på, stället som vi stannade på heter Noppikoski, jättemysigt litet ställe, och gott var det mums. mums.

Sen åkte vi över Ljusnan , och sen kom vi till Sveg och fick träffa moster Ulla.

Göran o jag

Publicerad 2015-07-06 07:10:33 i Allmänt,

I lördags så reste vi och skulle hälsa på ett par goda vänner utanför Uppsala, men innan dess så ville vi passa på att åka ut till Malmköping och titta till landet  som Göran föräldrar Ingrid o bror hade, och där Göran o jag tillbringade många somrar. När Svärfar hade gått bort och landet såldes och vi flyttade svärmor till vår kommun, så hände det att om vi hade vägarna förbi så åkte vi dit och tittade till det, och ville se hur det såg ut om det kanske hade förändrats något. Det hade förändrats det var några som hade sålt och många nya människor som flyttat in i stället, det var bara tre par av de gamla som bodde kvar och som faktiskt kännde igen oss kul. Men innan vi åkte vidare till Uppsala så besökte vi minneslunden där svärmor o svärfar vilar.

Vi åkte vidare till Uppsala till våra vänner  och vi blev bjudna på grillat, och hade jättetrevligt, på söndagen efter frukost så packade vi en picknickkorg med pastasallad och kaffe och kaka med m.m och for ut med deras båt i skärgården , där var det så härligt vi hade tänkt att bada men det var för kallt, vi var väl där ungefär 4 timmar och njöt av både sol och havsluften, sen åkte vi och åt en glass mums mums. Sen hem för dusch och grillade grillspett  sen var vi så trötta o mätta så det blev en tidig kväll och vi gick lade oss. Här får ni se några bilde på hur härligt vi hade det ut i skärgården.